14/12/2023

Nya Alfa Romeo "MILANO" - Historia i ett namn

Dess namn kommer att vara MILANO. Alfa Romeo har valt ett namn med stark historisk anknytning för varumärkets första SUV som kommer att erbjudas med 100% eldrift. En tydlig hyllning till sin hemstad, ambassadör för "Made in Italy" runt om i världen, internationell designhuvudstad och en symbol för innovation och hållbarhet.

Sedan år 1910 har Alfa Romeo-logotypen bestått av korset, den historiska symbolen för Lombardiets huvudstad, och Biscione-ormen, den ädla Visconti-familjens vapensköld. I över 60 år (från 1910 till 1972) utgjorde stadens namn en integrerad del av logotypen. 

Nya Alfa Romeo Milano kommer att presenteras för internationell press i april 2024, i självaste Milano.

I april 2024 kommer Alfa Romeo, som i Sverige representeras av astara, att presentera den första SUV i dess historia, som kommer att erbjudas med 100% eldrift. Den nya modellen kommer att få namnet Milano, en genuin hyllning till staden där allt började den 24 juni år 1910.

Med Alfa Romeo Milano återvänder bilvarumärket till B-segmentet, det största bilsegmentet i Europa, med en SUV som fullt ut förkroppsligar varumärkets DNA av ädel italiensk sportighet. 

"Med ankomsten av Milano under 2024 kompletterar Alfa Romeo sitt modellprogram och bemöter önskemålen från alla våra entusiaster och många fler. Milano är tänkt som ett symboliskt "välkommen tillbaka" till alla våra Alfisti-fans.Giulietta och Mito ägarna har väntat på att få bekräfta sin kärlek till Alfa Romeo. Den "välkomnar" även alla som söker efter en unik sportupplevelse i detta segment och den utmärkande skönheten i italiensk design.Milano är den första milstolpen i varumärkets övergångsprocess till el och har liksom Tonale den viktiga uppgiften att ytterligare stärka Alfa Romeos globala närvaro", säger Jean-Philippe Imparato VD för Alfa Romeo 

Valet av namnet "Milano", inkapslat i varumärkets historia

Sedan år 1910 har Alfa Romeo-emblemet inkluderat två av symbolerna som identifierar Milano: korset, den historiska symbolen för Lombardiets huvudstad, och Biscione-ormen, vapenskölden för den adliga familjen Visconti och en av stadens mest ikoniska emblem. I över 60 år (1910–1972) fanns namnet MILANO i den nedre delen av logotypen. Till och med år 1918 åtföljdes den av förkortningen "A.L.F.A." (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), och från år 1919 av "ALFA ROMEO".

Milano har alltid varit en symbol för avantgardet och verkar nu även som ett internationellt manifest för modernitet, innovation och hållbarhet. Som en symbol för "Made in Italy" runt om i världen, har Milano alltid spelat en avgörande kulturell roll inom mode, design och musik.Alfa Romeo har valt Milano, sin hemstad, för att inleda ett nytt, spännande och vågat kapitel i sin historia: reinterpreting sportiness in the 21st century.