“Storie Alfa Romeo”

 Episod två: Den ikoniska 6C 1750 dominerade sin era

Familjen 6C

1926 hade Vittorio Jano tagit hand om all produktplanering för Alfa Romeo, med uppgiften att uppfinna ”en briljant utförande lättviktsbil” som skulle vinna lopp och fans, men också erövra nya marknader. Resultatet blev 6C.

Det kombinerade strukturell enkelhet med sofistikerad konstruktion men också extremt hög specifik kraft. Jano hade en häpnadsväckande förmåga att framkalla hästkrafter från små motorer, något som vi idag skulle kalla nedskärningar: Alfa Romeo framhävde det bästa vikt / effektförhållandet och var därför den snabbaste.

6C 1750

6C 1750, som presenterades i januari 1929 på Rom-mässan, uttryckte förmodligen 6C-formelens fulla mognad. Motorn var en utveckling från den tidigare 1500 sexcylindriga motorn. Den producerades i olika versioner och kraften sträckte sig från 46 hk av Turismo-versionen till 102 hk från Gran Sport "Fixed Head".

6C använde ett mekaniskt bromssystem med stora trummor som manövrerades av ett transmissionssystem, en pressad stålram och ett lägre tyngdpunkt som kraftigt förbättrade kurvgreppet. Dess bränsletank sattes längre bak, för att få större vikt på bakhjulen och förbättra axelbalansen. Det var en topp för motorisk innovation.

Och ju fler tävlingar den vann, desto mer växte dess fantastiska tekniska rykte, i Italien och utomlands: särskilt i Storbritannien och samväldet.

En era av hantverk

6C var ultrasnabb men också otroligt vacker. Framgången var till stor del pågrund av att hantverkare som skapade sina egna karosser: Touring, Castagna, Zagato, Pininfarina.

Fram till 1930-talet var det faktiskt normalt att kala ramar lämnade produktionsanläggningar, utrustade endast med motor, växellåda och fjädring. Kunden köpte bilen och beställde sedan en karross för att skapa en praktiskt unik skräddarsydd kaross. 6C 1750 erbjöd exceptionella möjligheter för exceptionella karrosser. Alfa Romeos extraordinära mekaniska och tekniska bas möjliggjorde skapandet av några av de mest eleganta karroserna som någonsin byggts, designade av de finaste stylisterna och köptes av kändisarna.