FCA: Stjärnan på Mille Miglia 2016

  • Mellan 19 och 22 maj genomförs det 34:e historiska återskapandet av det mest berömda vägloppet genom alla tider.
  • Alfa Romeo, Fiat och Lancia kommer alla att medverka med flera sällsynta klassiska fordon.
  • Alfa Romeos historiska museum skickar tre av sina kronjuveler: 6C 1750 Gran Sport från 1930, 1900 Sport Spider från 1954 och 1900 Super Sprint från 1956. 
  • I startfältet återfinns även Lancia Ardea från 1939, med skådespelerskan Kasia Smutniak ombord, och två Fiat Spiders: 508 Balilla Coppa d'Oro (1934) och 1100 TV Trasformabile (1955).
  • Dessa sällsynta fordon kommer att åtföljas av de senaste nyproducerade modellerna: från Alfa Romeo Giulia till den nya Giulietta, specialserien Lancia Ypsilon Mya och nya Fiat 124 Spider. 
  • Alfa Romeo är ”bilsponsor” till detta anrika lopp, som än i dag attraherar förare och entusiaster över hela världen. 

 

Det historiska återskapandet av Mille Miglia går av stapeln mellan 19 och 22 maj. Detta lopp är ”det vackraste mobila museet i världen”, sa Enzo Ferrari en gång i tiden. Den 34:e upplagan kommer att innehålla flera ovanliga klassiska modeller från Fiat, Lancia och Alfa Romeo från FCA Heritage-samlingen, den nya organisation som samordnar företagets verksamheter rörande klassiska bilar. I enlighet med traditionen kommer detta lopp – som Alfa Romeo är ”bilsponsor” till – inledas och avslutas i Brescia, efter att man har färdats genom några av de vackraste platserna i Italien, med vändpunkten i Rom.

 

Dessa fordon kommer att åtföljas av de senaste FCA-modellerna, vilket stärker de eviga banden mellan gårdagens ikoner och de fordon gruppen tillverkar i dag. I synnerhet kommer nya Giulia att ange takten. Denna modell är Alfa Romeos mest spännande nyhet i år och presenterades nyligen för den internationella pressen. Besökare på Mille Miglia 2016 kommer dessutom att kunna beundra den nya Lancia Ypsilon Mya-serien, som lanserades i mitten av april och som kännetecknas av att den eleganta och sofistikerade stilen dragits till sin spets. Även nya Fiat 124 Spider kommer att visas upp. Den senare är en viktig länk i den långa tradition av Spiders som Fiat tillverkat (på Millie Miglia representeras den av två omtalade modeller). Genom sin tilltalande stil och utmärkta prestanda vill den fånga passionen hos den nya generationen. En ny Fiat 124 Spider kommer att följa hela loppet och föra en särskild vägjournal. Till sitt förfogande har arrangörerna av loppet i Brescia en flotta av nya Guilietta, den nyligen omdesignade Alfa Romeo-modellen som har ett starkt släktskap med nya Giulia.

 

Alfa Romeo

Den legendariska ”Freccia Rossa”-sträckan är än en gång spelplan för 6C 1750 Gran Sport från 1930, 1900 Sport Spider från 1954 och 1900 Super Sprint från 1956. Tre suveräna bilar från Alfa Romeos historiska museum, som valts ut för att färdas längs de vägar där det ursprungliga Mille Miglia-loppet brukade äga rum (från 1927 till 1957), ett lopp som vunnits av bilar från Alfa Romeo inte mindre än elva gånger: ett oslagbart rekord. Särskilt kommer 6C 1750 Gran Sport att dra ögonen till sig, den legendariska modell som Tazio Nuvolari och Giovanni Battista Guidotti vann loppet med 1930. Förutom att den berömda ”omkörningen i mörkret” ägde rum i detta lopp, var det också detta år då Nuvolari gjorde den dittills oöverträffade bedriften att tillryggalägga hela sträckan på i genomsnitt 100 km/h. Karossen skapades av Milano-ateljén Zagato och väcker än i dag beundran hos dem som har förmånen att få se den.

I år deltar även en 1900 Sport Spider från 1900 som tillverkades i endast två exemplar. Den är utrustad med en 4-cylinders twin-cam torrsumpssmörjd ”1900”-motor med kraftfulla 138 hk. Tack vare den låga vikten på 880 kg och en extra effektiv aerodynamik ligger topphastigheten på 220 km/h. 1900 Sport Spider med sin vackra Bertone-design är utrustad med fem växlar och har en De Dion-bakaxel. Dess prestanda och körglädje är i klass med en modern bil – den svarar snabbt, är pålitlig och har enastående vägegenskaper.

 

De får sällskap av en 1900 Super Sprint från 1956, en elegant coupé med Touring-kaross i en ”gran tourism”-version av 1900, den modell som på 1950-talet blev känd för sin reklamslogan om ”familjebilen som är en tävlingsvinnare”. 1900 SS är ingen nykomling i sammanhanget. På 1950-talet, när tävlingsloppet fortfarande hölls, var den tack vare sin utmärkta prestanda och pålitlighet populär hos många ”privata” förare.

 

Med andra ord rör det sig om tre ytterst sällsynta bilar, som är stolta representanter för den samling som inryms i Alfa Romeos historiska museum, mer känt som ”La macchina del tempo”. I luftiga lokaler visas de 69 modeller som tydligast markerar utvecklingen, inte bara för detta varumärke utan för bilens historia i stort. Från den första modellen, 24 HP, byggd av Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, till P2 som Alfa Romeo vann sitt första bilvärldsmästerskap med 1925; från legendariska vinnare av Le Mans 24-timmars, som 8C 2300, till Grand Prix-bilen Alfetta 159 som Juan Manuel Fangio vann Formel 1-mästerskapet med 1951, och vidare över till sportpärlor som 33 TT 12 från 1970-talet och 155, som vann Deutsche Tourenwagen Meisterschaft 1993. Information och öppettider hittas på www.museoalfaromeo.com.

 

Lancia

Loppet i Brescia kommer också att gästas av en sällsynt Lancia Ardea från 1939 – en sedanbil från den första serien – körd av Kasia Smutniak, den polska skådespelerskan som nu bor i Italien och sedan 2015 är ambassadör för Ypsilon-modellen. Detta kommer att stärka det historiska bandet mellan Lancia och kvinnorna, vilket förkroppsligas av Ardea, som togs fram tack vare beslutsamheten hos Adele Miglietti, Vincenzo Lancias änka. Hon var den som såg till att makens idé förverkligades, då man reducerade skalan hos den sagolika Aprilia Saloon, som redan var en favorit hos publik och kritiker, till 9/10. Den Ardea som togs fram var liten och behändig och hade även en modern aerodyamisk design, vilket gjorde fordonet bränslesnålt och effektivt. Detta också tack vare den minsta motor som Lancia någonsin byggt, en V4-motor som ersatte 903 cc, med 28 hk och cylindrar i ett tryckgjutet monoblock, tillsammans med fundament och vevstakar i duraluminium. Trots detta visade den sig vara en utmärkt bil, pålitlig och med en toppfart på 105 km/h.

 

Jämfört med Aprilias dimensioner ändrade man längden och bredden på Ardeas chassi och karossen gjordes lättare. Den bibehöll dock föregångarens aerodynamiska design och säreget böjda bakparti. Allt detta bidrog till att minska bränsleförbrukningen: endast 7 liter bensin per 100 km, en nästan unik prestation på den tiden.

 

Trots sina blott 3,615 meter fanns hos Ardea alla de tekniska lösningar som användes i det övriga sortimentet, såsom individuell framvagnsupphängning, silentblock-bussningar bak och snabbväxlande fyrväxelmekanism. Trots dimensioner som hos en ”ekonomibil” hade den alla traditionella Lancia-egenskaper gällande stil och elegans: interiör i mjukt tyg, läderklädsel som tillval, en fullständig uppsättning reglage och andra små användbara tillbehör, som klockan och sidengardinerna i bakrutan.

 

Ardea – som är inspirationskällan till dagens Ypsilon – tillverkades i fyra serier fram till 1953 och lyckades uppnå avsevärda resultat i Mille Miglia, krönt  av en glänsande seger i sin klass 1947.

 

Fiat 

I startfältet kommer man också att se två fascinerande Fiat Spiders som har en viktig historia i bagaget: 508S från 1934, kallad ”Balilla Coppa d'Oro”, och 1100 TV Trasformabile från 1955. Det första fordonet hämtar sitt namn från segern 1934 i ”Coppa d'Oro del Littorio”. Med sina heldragna röda stänkskärmar (Mille Miglia-versionen hade skilt dem från resten av karossen) kan bilen härledas direkt från Fiat 508 S Balilla Sport från 1933, en tvåsits-Spider med cabrioletkaross och ekerhjul. Fiat-bilen har en frontmonterad 995 cc-motor med sidventiler fram, en maxeffekt på 30 hk och en Zenith 30-förgasare. Dess maxhastighet är ca 110 km/h.

 

Man ska också minnas att den första modellen i sortimentet (Fiat 508 Balilla från 1932), tillsammans med 500 Topolino från 1936, var frukten av en lång resa som Fiat inledde i början på 1920-talet, då man först började fundera på att ta fram mindre, lättare bilar med mindre kraftfulla motorer som drog mindre bensin, men som framför allt var billigare att köra. Dessa omständigheter ledde till födelsen av det första projekt som syftade till att ta fram små fordon, det så kallade ”500-projektet”. Detta är anledningen till att pionjärbilarna Balilla och Topolino först kallades Fiat 501 och Fiat 509, men senare benämndes Fiat 508 Balilla och Fiat 500 Topolino. Balilla såg dagens ljus 1932, och de klassiska Saloon- och Torpedo-versionerna följdes genast av en mer briljant, exklusiv Spider-version. År 1933 utvecklades den senare till en 508 S Balilla Sport – i Coppa d'oro- och Mille Miglia-versioner – och året därpå tog man fram en version med en vidareutvecklad 36 hk-motor.

 

Det andra fordon som kommer att delta i Mille Miglia 2016 är Fiat 1100 TV Trasformabile från 1955, en charmig 2-sits, 2-dörrars Spider med kromat kylargaller, panoramavindruta, justerbara säten och vita däcksidor. Den är utrustad med en förstärkt 1089 cc 50 hk-motor och en Weber 36-förgasare och har en topphastighet på 143 km/h. Dess dynamiska prestanda är utmärkt på grund av den individuella framvagnsupphängningen och krängningshämmarna – både fram och bak – vilket gör bilen säker i kurvor och medför en smidig körupplevelse. Tack vare dessa egenskaper användes Fiat 1100 TV Trasformabile ofta i sportsammanhang, inklusive Mille Miglia, men alltid av privatpersoner, eftersom det på den tiden inte fanns något officiellt Fiat-racinglag. Det är också viktigt att komma ihåg att Fiat 1100 TV Trasformabile – som endast tillverkades i 142 exemplar – var direkt baserad på ”TV”-versionen (Turismo Veloce) av Fiat 1100. Jämfört med den 4-sitsiga sedanen från 1953 med självbärande kaross, som var en omedelbar succé, hade ”TV”-versionen en motor med högre effekt och en dubbelförgasare från Weber. Det senare tillsammans med ett modifierat växelsystem innebar en högre prestanda. Dessutom genomgick karossen flera förändringar – man lade till ett dimljus i kylarens mitt, försåg bilen med tvånyanslackering, vita hjulsidor, justerbara säten och heltäckningsmattor – vilket definitivt utvecklade bilens estetik, samtidigt som elegansen hos själva designen förblev intakt.

 

Turin, 17 maj 2016