Alfa Romeo kör från Peking till Paris igen

Alfa Romeo tar sig än en gång an detta unika och utmanande motorevenemang som är nästan 14 000 kilometer långt. Två Giulia-vintagemodeller kommer att delta och i Paris ansluta sig till den nya Giulia, Alfa Romeos senaste sportsedan.


Alfa Romeo deltar i det sjätte återskapandet av det mytiska ”Peking-Paris”-loppet, som första gången ägde rum 1907 och då slutade med vinst för Itala, körd av prins Scipione Borghese och Ettore Guizzardi. Ombord fanns också Luigi Barzini, journalist på dagstidningen Corriere della Sera. Därefter kördes loppen 1997, 2007, 2010, 2013 och 2014. År 2007 deltog Alfa Romeo framgångsrikt med Giulietta T.I. och 2016 kommer två modeller av den legendariska Alfa Romeo Giulia att köra den 13 695 km långa sträckan: bilar vars arv ligger till grund för den nya Giulia, den senaste Alfa Romeo-skapelsen som förkroppsligar vår slogan ”Känslans mekanik”. De två vintagebilarna är Giulia 1 300 Ti från 1969 och Giulia Super 1.3 från 1973.


Bilarna startar från Peking den 12 juni och når Paris och Place Vendôme den 17 juli, efter 36 dagars utmanande men fascinerande körning. Elva länder kommer att korsas: Kina, Mongoliet, Ryssland, Vitryssland, Polen, Slovakien, Ungern, Slovenien, Italien, Schweiz och Frankrike, men de tuffaste miljöerna för förare och bilar kommer helt klart att vara Gobiöknen och Mongoliet. Från Italien deltar sju lag, fem av dem kör Alfa Romeo Giulia-modeller: två från Alfa Romeo-museet/Scuderia del Portello, och tre privatägda. Längs vägen från Kina till Europa kommer Alfa-fans och vintageentusiaster att få möjlighet att träffa förarna hos olika Alfa Romeo-återförsäljare: personer av skilda nationaliteter, men som alla delar kärleken till varumärket från Milano.


Till stöd för ”Scuderia del Portello”, den officiella Alfa Romeo-klubben, kommer även Mopar finnas till hands och deras logotyp kommer att synas på vintagebilarna. Mopar, som sköter service, reservdelar, tillbehör och kundtjänst för samtliga FCA-varumärken, kommer också att bidra med teknisk assistans under några av de europeiska sträckorna. Lagen har dessutom en merchandiseserie, som innefattar personliga kläder med Mopar-logon. Lagen kommer även att stöttas av guldsponsorn Petronas Lubricants, den teknisk-kommersiella partnern, som utvecklar och tillverkar smörjmedel och funktionsvätskor för FCA-gruppens fordon. Logotypen till Petronas Selenia, som står för den fabriksfyllda oljan och eftermarknadsoljan för samtliga av FCA-gruppens fordon, kommer att synas på lagens två Giulia-bilar. Logotypens formgivning har uppdaterats för att fira 25 år på marknaden. Alfa Romeos, Mopars och Selenias logotyper kommer att finnas på de dräkter förarna bär under loppet.


MotorVillage , Fiat groups show room mitt på Champs Elysées i Paris, kommer att arrangera ett evenemang den 18 juli, i slutet av detta motormaraton. Här kommer allmänheten att kunna beundra den nya Giulia, bilen som ger uttryck för varumärkets senaste framsteg genom att förena funktionalitet och dynamisk skönhet, perfekt viktfördelning, ett fantastiskt vikt/kraft-förhållande, plus bakhjulsdrift och innovativa högprestandamotorer. Mopar kommer också att vara närvarande under detta evenemang och visa nya produkter och tillbehör.


Turin, 10 juni 2016