Alfa Romeo-innovationer och -teknik
  • LA MECCANICA DELLE EMOZIONI
  • EN NY TEKNOLOGISK ERA
  • ATT BÖRJA MED ETT OSKRIVET BLAD
  • DEN REVOLUTIONÄRA PLATTFORMEN
  • ETT KOMPROMISSLÖST HJÄRTA
  • STYRD AV EN AVANCERAD HJÄRNA
  • EN SENSATION VID RATTEN
  • ÖVERLÄGSEN ALFA ROMEO-MANÖVRERING
  • STRÄVAN EFTER LÄTTHET
  • AERODYNAMIK
  • RADIKALA VAL

LA MECCANICA DELLE EMOZIONI

Den viktigaste komponenten i en sann Alfa Romeo är känslan. Det är den verkliga innebörden i sloganen ”La Meccanica delle Emozioni”: att väcka en körglädje som sträcker sig bortom det mätbara. Den toppmoderna tekniken och innovativa utformningen skapar en spännande upplevelse bakom ratten. Det är något mer än kallt, fantasilöst beräknande: det är en känsla, en passion. Man kan säga att den är irrationell, intuitiv, kraftfull, oväntad. Den måste upplevas.

EN NY TEKNOLOGISK ERA

EN NY TEKNOLOGISK ERA

Alfa Romeo är mycket mer än ett italienskt emblem som såg världens ljus för över ett sekel sedan. Det är en hängivenhet som fortfarande står för något helt eget och kompromisslöst, särskilt vad gäller innovationer och teknik. Det är en passion för bilar som inte liknar någon annan. Denna historia kantad av banbrytande teknik fortsätter: på sin 105 årsdag trädde Alfa Romeo in i en ny era med sin Giulia Quadrifoglio. En bil som inte kunde ha skapats av någon annan, någon annanstans i världen.

ATT BÖRJA MED ETT OSKRIVET BLAD

ATT BÖRJA MED ETT OSKRIVET BLAD

2013 skapade Alfa Romeo ”Skunk Works”, ett unikt team av designers, ingenjörer och tekniker. Deras uppdrag var att återge varumärket dess forna glans och ta fram innovationer enligt en revolutionerande metod. Reglerna var få och tydliga: kompromisslös passion och absolut kreativ frihet.
Skunkarna började med ett oskrivet blad och listade varje egenskap som en genuin Alfa Romeo ska ha. De byggde inte en bil, de skapade den med stolthet. Med sin passion och sin pionjäranda tog skunkarna fram Giulia Quadrifoglio på bara två år: den renaste Alfa Romeo-arvsmassan är tillbaka. Ett nytt innovativt kapitel är på väg att skrivas.

DEN REVOLUTIONÄRA PLATTFORMEN

DEN REVOLUTIONÄRA PLATTFORMEN

För att få tillbaka den äkta körglädjen skapade varumärket ett nytt projekt under kodnamnet Giorgio.
Alfa Romeo-ingenjörerna tog fram en innovativ RWD-plattform med en idealisk viktfördelning 50/50 fram och bak, skapad av en legering av ultralätta material och konstruerad för att stödja olika fordonskategorier. Uppbyggnaden hos plattformen Giorgio, som på samma gång är lätt och stadig, är nyckelfaktorn för att nå framgång inom områdena effektivitet och säkerhet. Dess tekniska egenhet gör också att Alfa Romeo får en överlägsen kördynamik, som saknar motstycke på bilmarknaden.

ETT KOMPROMISSLÖST HJÄRTA

ETT KOMPROMISSLÖST HJÄRTA

Sedan starten har drivlineinnovationen fört varumärket till legendariska racingprestationer. I dag är den toppmoderna tekniken i varumärkets drivlina den ultimata 2,9 ℓ V6 90° bi-turbo 510hp-motorn, helt i aluminium. Trots den sensationella kraften och det utmärkta vridmomentet är denna V6:a, tack vare det exklusiva elektroniska systemet för cylinderdeaktivering, mycket effektivt. Denna teknik är en innovation som är ledande i sin klass och samtidigt en återgång till det förflutna. I början av 1980-talet var nämligen Alfa Romeo-teknikerna de första i världen med att utveckla detta koncept.

STYRD AV EN AVANCERAD HJÄRNA

STYRD AV EN AVANCERAD HJÄRNA

De elektroniska systemen i Alfa Romeo styrs nu av en riktig ”hjärna”. Chassis Domain Control är en modul som integrerar åtgärderna från ESC, systemet för vridmomentsvektorisering, de adaptiva upphängningarna och det exklusiva integrerade bromssystemet. Denna banbrytande lösning tillhandahålls av en särskild ”känslomässig intelligens” som koordinerar interventioner från alla elektroniska system. Syftet är att uppnå största möjliga dynamiska prestanda genom en intuitiv och tilltalande känsla.

EN SENSATION VID RATTEN

EN SENSATION VID RATTEN

Känslan av att köra en Alfa Romeo måste vara omisskännlig och oförglömlig. Därför har varumärkets teknikutvecklare tagit fram ett unikt fjädringssystem. Framtill uppvisar Alfa Romeos senaste skapelser en dubbel länkarmsfjädring med semi-virtuell rattaxel som gör att föraren kan manövrera ratten snabbt och precist, vilket leder till ett perfekt däckavtryck på banan och en unik känsla av kontroll. Baktill är Giulia och Stelvio utrustade med den nya AlfalinkTM, ett multilink-system i aluminium som ger maximal kontroll, dragkraft, stabilitet och vibrationsdämpning.

ÖVERLÄGSEN ALFA ROMEO-MANÖVRERING

ÖVERLÄGSEN ALFA ROMEO-MANÖVRERING

Ett av de mest avancerade tekniska inslagen som utvecklats av Alfa Romeos tekniska team är vridmomentsvektoriseringen. Det är ett system som ger den bakre differentialen möjlighet att variera kraften till varje hjul, vilket förbättrar dragkraften och prestandan. Tekniken garanterar en snabb reaktion i styrningen och ger en utmärkt däckstabilitet, även vid hög fart och extrema väderförhållanden. Alfa Romeo introducerade även den nya Q4, det exklusiva on-demand AWD-systemet som erbjuder prestandastyrning i realtid. En säker och sportig lösning som själv anpassar sig till olika körstilar eller vägförhållanden, genom att erbjuda fördelarna hos AWD och prestandan och effektiviteten hos en äkta Alfa Romeo.

STRÄVAN EFTER LÄTTHET

STRÄVAN EFTER LÄTTHET

Lägre vikt, högre hastighet: Alfa Romeos racingarv var viktigt då de nya fordonen utvecklades på Giorgio-plattformen. Det nya sortimentet är bäst i klassen när det kommer till kraft/-viktförhållande. Detta tack vare den omfattande användningen av ultralätta material som kolfiber, aluminium och aluminium/plast-föreningar. Alla nya Alfa Romeo-motorer är tillverkade i aluminium, Stelvio och Giulia har en kolfiberdrivaxel som standard, medan Giulia Quadrifoglio är den enda sedanen i världen med tak och huv helt i kolfiber.

AERODYNAMIK

AERODYNAMIK

Sedan grundandet har Alfa Romeo utvecklat innovativa lösningar inom motorsport: den kontinuerlig forskningen kring aerodynamik var viktig för att den överlägsna prestandan skulle kunna uppnås.
I dag har varumärkets tester i vindtunnel gjort att Giulia Quadrifoglio är den enda sedanen i världen med ett Active Aero System, en teknik som ytterligare förbättrar nedåtkraften vid hög hastighet. Förutom den rekordartade luftmotståndskoefficienten ägnades stor uppmärksamhet åt effektiviteten: med sin unika design når Giulia Quadrifoglio ett Cx-värde (0,27) som är bäst i klassen.

RADIKALA VAL

RADIKALA VAL

Varje ny Alfa Romeo har sin grund i den mest kraftfulla och konkurrenskraftiga versionen, Quadrifoglio. Denna första version är utvecklad för att nå den optimala 50/50-viktfördelningen, med en längsgående aluminiummotor, en drivaxel i kolfiber och en rad patenterade tekniska lösningar. Dessutom utmärker den sig vad gäller kraft/-viktförhållandet, accelerationen 0-100 km/t och toppfarten. Det är den stora skillnaden gentemot andra märken: medan alla rustar upp ”standard”-versionen för att få fram en prestandabil skapar Alfa Romeo vardagsbilar med avstamp i superbilar.